Fysioterapia – Kun kipu yllättää, anna asiantuntijan auttaa.

fysioterapia ja kuntoutus Fysioterapia
Niska- selkä- ja nivelvaivat, neurologisten sairauksien ja reumatautien aiheuttamien ongelmien hoito kuuluvat fysioterapeutin toimialaan. Myös liikunnan ja työergonomian ohjaus, työhyvinvoinnin edistäminen ja kodin muutostöiden arviointi sekä muu ennalta ehkäisevä työ kuuluvat fysioterapeutin toimenkuvaan.
 Young businessman with neck pain

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapia

Staattiset työasennot tiekoneen ääressä kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistöä nykyään yhä enemmän. Toisaalta toistuvat, raskaat työasennot aiheuttavat rasitusta keholle.

Niska-hartiaseudun ongelmat aiheuttavat mm. päänsärkyä ja käsien puutumista ja kova alaselkäkipu sekä erilaiset säteilyoireet alaraajoihin saattavat häiritä toiminta- ja työkykyä olennaisesti. Vammoista ja leikkauksista toipuminen vaatii myös usein kuntoutusta, jotta tilanne voisi palautua ennalleen.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapiassa pyritään löytämään syitä ongelmien syntymiseen, lievittämään jo syntyneitä oireita fysioterapian keinoin sekä antamaan asiakkaalle eväät samankaltaisten oireiden ennaltaehkäisyyn tulevaisuudessa esim. harjoitusohjeiden muodossa. Toisinaan lihaskireyksien laukaisu tai nivelten virheasentojen korjaus vaatii erilaisia fysioterapian tekniikoita hieronnan, manuaalisen terapian, mobilisoinnin ja venyttelyn keinoin.

iStock_000012265088_Small

Ortopedinen manuaalinen terapia (OMT)

Ortopedinen manuaalinen terapia eli OMT on fysioterapian erikoisala, jossa keskitytään liikuntaelimistön häiriöiden tutkimiseen ja hoitoon.  OMT fysioterapeutilla on käytössään tavanomaisten fysioterapeuttisten menetelmien lisäksi laaja valikoima tehokkaita toimenpiteitä, mukaan lukien. Terapia perustuu aina perusteelliseen ja huolelliseen kliiniseen tutkimiseen jossa käytetään hyväksi myös lähettävän lääkärin antamaa informaatiota ja mahdollisia röntgen tms. tutkimuksia.

iStock_000017436370_Small

Neurologinen Fysioterapia

Neurologisen fysioterapian tavoitteena on toiminta- ja liikuntakyvyn parantaminen ja ylläpitäminen, kun oireiden taustalla on liikunta- ja/tai toimintakykyä heikentävä sairaus kuten MS-tauti, parkinsonintauti, erilaiset aivohalvaukset, lihassairaudet tai selkäydinvammat.

Tarkoituksena on, että ihminen selviäisi tilanteesta riippuen mahdollisimman hyvin arkisista toimistaan ja sopeutuisi uudelleen jokapäiväiseen elämään. Fysioterapeutti laatii aina tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa, jolloin yhteisiin tavoitteisiin pyrkiminen on motivoivaa.

Hoitolaitoksessamme on käytössä monipuoliset terapiavälineet, joita voidaan hyödyntää neurologisessa kuntoutuksessa. Esimerkiksi kevennetty kävelyteline sekä sähköavusteinen polkulaite.

Toimimme myös Kelan vaikeavammaisten palveluntuottajana.

iStock_000000120506_Small

Lymfaterapia

Manuaalinen lymfaterapia elvyttää imusuonten toimintaa ja edistää imunesteen virtausta. Vähentää turvotusta, lievittää kipua ja rentouttaa. Manuaalisen lymfaterapian otteet ovat hyvin kevyitä ja rytmisiä tukien imusuonten omaa supistustoimintaa. Otteiden suunta noudattaa imusuonten kulkusuuntaa.

Lymfaterapia on turvotushoidon olennainen osa. Hoitoon kuuluvat myös kompressiosidokset, liike- ja ihonhoito. Lymfaterapiaa käytetään yksinomaisena hoitona tai yhdistettynä muuhun hoitoon esim. fysioterapiaan. Lymfaterapia on myös ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Lymfaterapia vaatii kohtalaisen pitkiä hoitoaikoja ja hoitojaksoja. Terapian kesto ja terapiatiheys riippuvat mm. sairaudesta/vammasta, potilaan iästä, potilaan yleiskunnosta sekä hoitoalueen laajuudesta. Keskimääräinen hoitoaika on yksi tunti.

Sad businesswoman

Lantionpohjafysioterapia

Inkontinenssivaivoista, eli virtsankarkailusta, kärsii arviolta jopa 350- 400 tuhatta ihmistä Suomessa. Inkontinenssin syy on selvitettävä tarkkaan ja oikealla lähestymistavalla noin 70 % ihmisistä oireet lievittyvät, tai he pääsevät kokonaan eroon virtsankarkailusta.

Lantionpohjan fysioterapiassa pyritään lantiopohjan lihasten hallintaan yksilöllisellä harjoitusohjelmalla. Fysioterapiassa lihasvoimaa arvioidaan sekä kuntoutetaan EMG- biopalautteen avulla, sekä käytetään tarvittaessa sähköhoitoa.

iStock_000000453286_Small

Urheilufysioterapia

Tarjoamme neuvoja aktiivisesti liikkuvan tai kilpaurheilijan kehittymiseen urheilussa, huomioiden lajikohtaiset vaatimukset. Urheilija ja aktiivinen liikunnan harrastaja kuormittaa kehoaan äärimmilleen säännöllisen harjoittelun myötä. Toistuva ja kova fyysinen harjoittelu asettaa lihaksille ja nivelillä erikoisvaatimuksia ja riski liialliselle rasitukselle ja vammojen syntymiselle lisääntyy. Urheilufysioterapeutilla on tärkeä rooli vammojen ennaltaehkäisyssä ja harjoittelusta palautumisen optimoimisessa.

iStock_000015967895_Small Veteraanikuntoutus
Man rubbing his lower back. Fasciakäsittelyt
Fascia eli sidekudoskalvo on tukikudosta, joka antaa tuen ja suojan elimille ja lihaksille ihmiskehossa. Fascia kuormittuu ja kiristyy esimerkiksi trauman, liiallisen stressin, yli- tai alikuormittumisen vaikutuksesta. Usein kiristynyt fascia lisää lihasjännitystä ja verenkierron heikkenemistä, jotka aiheuttavat kipua ja paikallisen tulehduksen kudokseen. Mikäli tämä tulehduskierre pääsee kroonistumaan aiheuttaa se fibroosin eli sidekudostumisen lisääntymistä kudoksessa. Fibroottinen kudos on taas jäykkä ja jähmeä. FR Tekniikoilla pyritään katkaisemaan tämä tulehduskierre. Terapeutti venyttää fascioita työntämällä kudosta hyvin hitaasti eteenpäin muutamien kilogrammojen voimalla. Kiristyneiden fascioiden liikuttaminen toisetensa suhteen lisää usein liikkuvuutta merkittävästi.
people during fitness check up Testit ja tutkimukset
Testit ja tutkimukset ovat tärkeä osa fysioterapiaa ja kuntoutusta. Fysioterapeuttisen, kliinisen tutkimuksen lisäksi Polarfysion tutkimusvalikoimaan kuuluvat mm. toimintakykymittaus (BPM) sekä kuntotestit; polkupyöräergometritesti, kävelytesti sekä leposyketesti. Polarfysion lääkärivastaanoton kautta pääset tarvittaessa tarkempiin jatkotutkimuksiin vaivattomasti.
 iStock_000003240227_Small Kehonkoostumusmittaus
Mittari kertoo pituuden, painon, BMI eli painoindeksin sekä normaali painosuosituksen, rasvattoman painon, rasvamassan, rasvaprosentin, pehmytkudospainon, mineraalit, nestemäärän, proteiini, mineraalit, sisäelinten ympärille kertyneen rasvan sekä vyötärö – lantio- suhteen.Analysaattori mittaa rasvaprosentin, rasvan massan, rasvattoman massan ja lihasmassan, lisäksi sillä saadaan koko vartalon paino, painoindeksi, vuorokautinen perusaineen vaihdunta, rasvaprosentti, rasvan massa, rasvaton massa, kehon kokonaisvesimäärä, sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrä ja lihasmassanmäärä.

Laitteen antamat tulokset ovat erinomainen motivaattori harjoittelulle, kehitykselle ja elämäntapamuutokselle.

Weight loss woman, isolated on white background

Henkilökohtainen kunto-ohjaus

Oli tavoitteenasi sitten tiputtaa ylimääräisiä kiloja, saada kiinteyttä, hallita jo saavutettua ihannepainoasi tai kohottaa kuntoasi ja opetella terveempiä elämäntapoja, olemme valmiita auttamaan Sinua urakassasi niin, että saavutat varmasti tuloksia.

Suunnittelemme juuri sinulle sopivan liikunta- tai kuntosali ohjelman liikuntatottumustesi ja toiveidesi pohjalta. Huomioimme jokaisen asiakkaan yksilönä vasta-alkajasta kokeneempaankin liikkujaan; aloitamme aivan perusasioista tarpeen tullen tai pyrimme tarjoamaan uusia haasteita enemmän liikkuneille.

kinesioteippaus

Kinesioteippaus on maailmallakin mielenkiintoa herättävä uutuus. Monikäyttöinen menetelmä sopii lihas- ja nivelongelmiin, arven hoitoon, lymfaödeemaan ja pediatriaan. Kinesioteippaus vähentää kipua ja lisää liikkuvuutta ja lihasvoimaa sekä auttaa elimistön normaaleja paranemis-prosesseja.

Akupunktio
Perinteisen kiinalaisen akupunktuurin käyttäjät uskovat sen auttavan kaikkeen vaivaan. Niin tai näin – akupunktiota on käytetty menestyksellä hyvin monenlaisten vaivojen hoitoon. Akupunktio ei poista eikä paranna kehossa tapahtuneita rakenteellisia, esim. kulumamuutoksia, mutta lievittää näiden aiheuttamia oireita ja siten vähentää mm. kipulääkkeiden tarvetta ja samalla niiden haitta-vaikutuksia. Hyvistä hoitotuloksista on raportoitu esim. erilaisten tuki- ja liikuntaelinvaivojen aiheut-taman kivun ja toiminnanhäiriöiden, migreenin, hengitystiesairauksien sekä stressin hoidossa.

iStock_000015025020_Small Hieronta
Hierontaan hakeutuvalla ei tarvitse välttämättä olla mitään varsinaista ongelmaa. Monille hieronta on yksinkertaisesti rauhoittava ja rentouttava kokemus. Usein hieronnan avulla hoidetaan myös erilaisia kiputiloja, kuten esimerkiksi erilaiset lihaskivut, säryt, jomotukset tai jopa tulehdukset.
kinesioteippaus Laskettelu- ja allasterapia
Asiantuntijan ohjauksessa tapahtuva lasketteluterapia suksilla, mono-skiillä tai bi-skiillä on tehokasta ja innostavaa. Altaassa liikkeet helpottuvat, tai vaikeutuvat, miten vain halutaan. Polarfysion laskettelu- ja allasterapiat toteutetaan Ylläksen rinteillä ja Saagassa. Et tarvitse omia lasketteluvälineitä, vuokraamme juuri sinulle sopivat välineet terapiaasi varten. Kysy lisää laskettelu- ja allasterapiasta.
 cross country skiing  Koti- ja koulukäynnitFysioterapeuttimme kuntouttavat asiakkaita myös kotona, kouluissa, palvelutaloissa tai laitoksissa lääkärin lähetteellä tai suoraan yksityisesti tilaamalla. Fysioterapian ei tarvitse rajoittua vain kotiin tai laitokseemme, vaan voimme asiakkaan toiveiden mukaan tehdä esimerkiksi liikuntaharrastuskokeiluja, ulkoilua, hiihtoa jne.

Veloitamme kaikista peruuttamattomista käynneistä normaalin käyntimaksun verran.

Kysy lisää, kerromme mielellämme fysioterapian mahdollisuuksista p. 016-561 820.

www.verkkotaikurit.fi maaseuturahasto