Suoravastaanotto

Fysioterapeutin suoravastaanotolla tarkoitetaan ensikäyntiä fysioterapeutille, jolle asiakas voi hakeutua lääkärissä käynnin sijaan.

Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet muodostavat neljänneksen perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä. Tule-suoravastaanotolla potilas voi hakeutua suoraan fysioterapeutille lääkärissä käynnin sijaan. Toimintatapa nopeuttaa ja sujuvoittaa tule-potilasvirtojen kulkua ja hallintaa tehokkaammaksi. Fysioterapeuttien osaamista hyödynnetään potilaan parhaaksi, potilaat saavat hoidon nopeammin ja sairauspoissalot sekä ennenaikainen eläköityminen vähenevät.

Myös muut kustannukset vähenevät mm. jatkotutkimusten tarve vähenee ja tule-vaivojen vuoksi tehtävien lääkärikäyntien määrä vähenee, jolloin lääkärien aikaa vapautuu muuhun työhön.

Fysioterapeutin suoravastaanotolle ei tarvitse lähetettä. Tavoitteena on vähentää tuki- ja liikuntaelinoireisten asiakkaiden lääkäri- ja sairaanhoitokäyntejä, ainoastaan ohjaamalla heidät  fysioterapeutin neuvontaan ja ohjaukseen.

Fysioterapeutin suoravastaanoton tavoitteena on:

• oikea-aikaisen ja oikein kohdennettuun hoitoon pääsyn nopeuttaminen
  • jatkotutkimusten tarpeen ja tule-vaivoista johtuvien lääkärikäyntien määrän väheneminen
  • fyysisen toimintakyvyn ja työkyvyn nopea palauttaminen
  • harrastustoimintaan paluun mahdollistaminen ja nopeuttaminen
  • sairauspoissaolojen tarpeen ja poissaoloajan pituuden väheneminen
  • vaivojen pitkittymisen ehkäiseminen

Tyypillisiä syitä hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle ovat

• akuutti tai pitkittynyt selkä- tai alaselkäkipu ja niska-hartiaseudun kipu
  • toistuva tai pitkittynyt päänsärky
  • olkapää-, lonkka-, polvi,- ranne,- kyynär,- tai nilkkanivelen kivut
  • alaraajan säteily oireet
  • kantapää tai jalkaterän alueen kivut
  • lihaskivut
  • tapaturman tai vamman jälkeiset tilat
  • hyvänlaatuinen asentohuimaus

Milloin mennä fysioterapeutin suoravastaanotolle ja milloin lääkäriin?

Akuutin tai pitkittyneen tuki- ja liikuntaelinvaivan takia voi aina hakeutua fysioterapeutin suoravastaanotolle. Fysioterapeutti osaa arvioida, onko ongelma fysioterapian keinoin hoidettavissa. Fysioterapeutin suoravastaanotosta on hyviä kokemuksia niin kotimaassa kuin kansainvälisesti, eikä potilasturvallisuuden ole todettu heikentyneen.

Mikäli asiakkaalla on kipujen lisäksi kuumeilua, muutoksia yleisterveydentilassa, sekavuutta, tai äkillisesti ilmaantunut kipu joka on luonteeltaan sietämätöntä, jatkuvaa, säteilee voimakkaasti raajaan tai päähään, on syytä hakeutua suoraan lääkärin päivystysvastaanotolle. Myös tapaturman tai vamman sattuessa suositus on  hakeutua ensisijaisesti lääkärin vastaanotolle.

Ajanvaraukset numerosta +358 40 632 6158